Det finns en person som alltid behandlar dig värre än alla andra. Som drar ner dig, begränsar dig och inte låter dig vara ditt bästa jag. Den personen är du själv – men är det inte dags att bli sams?

Tänk dig att du skulle gå i parterapi med ditt inre själv. Vad tror du att din andra hälft skulle ha att säga om din del i relationen om den fick chansen? Kanske en hel del missnöje över ditt bemötande. Här är några exempel på hur det skulle kunna låta:

– Du verkar inte tycka att jag är tillräckligt bra som jag är.
– Du lyssnar inte på mina drömmar och vad jag vill göra, du verkar bara bry dig om vad alla andra tycker.
– Du klagar ibland på att jag är ful, tjock eller gör fel. Det sårar mig mer än du förstår.
– Du försvarar mig inte heller när andra kritiserar mig. Snarare håller du med och förstärker kritiken!
– Sällan gör vi något riktigt kul tillsammans.
– Du säger aldrig att du älskar mig! Jag visar det hela tiden, men du visar sällan något tillbaka.

Känns det igen? Vi ger oss själva nedsättande eller negativa budskap med jämna mellanrum. De är luriga, ofta kommer de där klagomålen nästan omedvetet och snabbt – en tanke som blixtrar förbi när du ser dig i spegeln, får en utvärdering eller planerar framtiden. Men det påverkar oss mer än vi tror.

Rädsla och kärlek

Jag får många frågor och mejl som handlar om självförtroende och självkänsla, och hur man gör för att förbättra dem. Personligen gillar jag inte uppdelningen av de två begreppen, och tänker att det egentligen handlar mer om hur vi ser på och behandlar oss själva över huvud taget.

Det handlar om rädsla – och om kärlek.

Rädsla för att inte räcka till, för att andra ska bedöma oss, och för att vi inte ska duga i våra egna ögon.

Kärleken handlar framför allt om bristen på kärlek till sig själv och andra. Hur skulle det vara om vi verkligen lever som det klassiska Bibelcitatet och älskar vår nästa liksom som vi älskar oss själva – på riktigt? Vad skulle det innebära för våra liv?

Lyssna gärna på den här radiokrönikan, ur Tankar för dagen från Sveriges Radio P1, där Tuttika Sten funderar kring det här med rädslan som hindrar oss att bli vårt bästa jag – och att använda vår fulla kapacitet. Här kan du lyssna.

Fem tips och övningar för att må bättre med sig själv

Frågan är ju hur man kommer dit. Hur kan man tycka om sig själv mer? Det finns ingen quick fix, det här får vi jobba på och vårda omsorgsfullt hela livet, precis som när det gäller alla relationer.

Några tips på vägen vill jag skicka med:

1. Notera dina negativa tankar.
De kommer oftare än vi tror, och viskar snabbt i örat. Inte förrän du märker dem kan du välja att inte tro på det de säger.

2. Var snäll med dig själv.
Gör roliga saker som du tycker om. Behandla dig själv som om det gällde den viktigaste partnern i ditt liv. (Vilket det också gör!)

3. Förlåt dig själv.
På riktigt. En gång för alla. Du har alltid gjort ditt bästa, och mer kan man inte begära. Det är dags att gå vidare nu, släppa taget om det gamla och bli fri.

4. Spegel, spegel på väggen där…
Ställ dig framför spegeln, se dig djupt i ögonen och säg högt: ”Jag älskar dig”. Det kan verka fånigt, men är en mycket kraftfull övning som ger effekt.

5. Träna på Gröna linsen
Träna dig på att se genom den Gröna linsen i umgänget med andra människor och dig själv. Den kan du läsa mer om här.

6. Prioritera rätt människor
”Prioritera de människor som står dig närmast. Idag tar en stor del av oss hand om andra för oss egentligen betydelselösa människor i stället för att vara med dem som står oss nära, de tas för givna och får komma i sista hand. Jag läste en krönika för många år sedan som gav mig en aha-upplevelse, den avslutades med: Denna krönika tillägnar jag min bästa väninna, på vars bröllop jag inte orkade hålla tal, för att jag under veckan hållit så många föredrag för mig okända människor.” (Tipset kommer från Annelie Boström, via FB)

Så vad kan du göra just idag för att ta hand om dig själv (och därmed ditt liv) lite bättre?

Foto: Scubo, Stock xchng

Tagged with →  
Share →

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.

Switch to our mobile site