Gästinlägg från Mikael Jakobsson:

Den 16:e Juli 2012 förlorade världen en ikon i ämnet personlig effektivitet när Stephen R. Covey avled, 79 år gammal, efter sviterna av en cykelolycka tidigare i år.

I mitt arbete som ”personlig utvecklare” blir det tydligt att det finns ett medfött behov hos alla människor att utvecklas och att använda den tillgängliga tiden till något som är meningsfullt. Att fylla det behovet är inte alltid så lätt alla gånger eftersom utveckling kräver förändring, förändring tar tid och tid är en bristvara.

Stephen R. Covey ägnade sitt liv åt att hjälpa människor att möta den utmaningen, främst med hjälp av det budskap som han förklarade i sin bok ”The seven habits of highly effective people” (Här på svenska – De sju goda vanorna) som har sålt över 25 miljoner exemplar världen över.

Det finns som bekant oräkneliga böcker i ämnena personlig utveckling och effektivitet. Många av dem antyder att eftertraktade egenskaper som framgång, effektivitet, lycka och rikedom kan nås via 3, 4, eller 7 steg.

Men framgång, effektivitet, lycka och rikedom är inte något man kan uppnå och sedan behålla. De är tillstånd som kräver kontinuerlig tillsyn och handling om man vill behålla dem. Covey studerade effektiva individer och hittade ett antal vanor som de hade gemensamt. Vanorna handlar egentligen inte så mycket om vad du behöver göra. De handlar mer om vilken inställning du behöver ha, det vill säga hur du bör ta för vana att tänka.

De sju goda vanorna som Covey identifierat

De första tre vanorna ger dig förmågan att leda dig själv.

Vana 1: Var proaktiv

Allt du gör leder till ett resultat. Att inte göra något ger också ett resultat. Ta för vana att se ditt ansvar i de resultat du får i ditt liv. Eller inte får. Se dig själv som orsaken till det som händer i ditt liv.

Vana 2: Börja med slutet i åtanke

Om du nu har ett ansvar för alla resultat du får, se då till att ta reda på vilka resultat du vill ha. Skapa en vision, och ta för vana att hålla den levande. Hur vill du att din hälsa ska se ut om 30 år? De val du gör dagligen när du går på lunch påverkar resultatet.

Vana 3: Gör det viktigaste först

När du vet vilka resultat som är viktiga för dig, se till att prioritera det som tar dig närmare din vision och dina mål.

De tre nästa vanorna handlar om hur du kan utöka din effektivitet genom samspelet med andra människor.

Vana 4: Tänk win-win

Ta för vana att se dina motparter som samarbetspartners, och se varje utbyte som ett sätt att stärka varandra. Det finns ingen anledning för två kockar att konkurrera om en apelsin om den ene vill ha skalet och den den andre vill ha saften. Vilket leder oss vidare till nästa vana.

Vana 5: Försök förstå innan du vill bli förstådd

Alla vill bli hörda, sedda och förstådda. Men om du vill vara effektiv behöver du också förstå vad människorna runt om dig försöker säga och vill åstadkomma. När du lyssnar på andra kommer de att lyssna på dig.

Vana 6: Använd synergier

När du tänker win-win och förstår drivkrafterna hos dina medmänniskor uppstår möjligheten till synergier där alla vinner på ett samarbete, och ni åstadkommer resultat som är omöjliga att nå på egen hand. Var alert på möjligheterna att jobba tillsammans med andra för att nå dina mål.

Coveys sjunde vana belyser att det enda som är konstant är att allting förändras, och att vi behöver utvecklas kontinuerligt för att hålla jämna steg med omvärlden.

Vana 7: Håll verktygen vassa

Paradoxalt nog har en stor andel av världens mest effektiva personer för vana att stanna upp ordentligt. Genom att dagligen avsätta tillräckligt med tid för både träning, läsning och andlighet håller de sina sinnen skarpa, energin uppe och en bra balans.

Stephen Covey insåg att det är ett heltidsjobb att vara effektiv. Det finns inga snabbfixar eller genvägar. Men det behöver inte innebära att du är dömd till  hårt, trist arbete på livstid om du bara ser till att skaffa dig vanorna som ger de resultat du vill ha.

Stephen R. Covey är borta. Men hans livsverk lever vidare eftersom han själv levde efter de principer han ägnade sitt liv åt att föra ut till världen.

Respekt.

—–

Mikael Jakobsson är förändringskonsult och utgår ifrån en egenutvecklad förändringsmodell med stöd i både etablerade affärsmodeller och psykologin. Med en solid bakgrund som egenföretagare och förälder i kombination med en livslång passion för kognitionsvetenskap och personlig utveckling stöttar Mikael Jakobsson företag och individer som är redo att utmana sig själva att ta nästa steg framåt.

Webb: www.viktigasteledarskapet.se

Tagged with →  
Share →

3 Responses to De sju goda vanorna som Stephen Covey identifierade

  1. Annika Svensson skriver:

    Verkligen en jättebra påminnelse och gästartikel!

    Det enda jag själv kan reagera på är att tid omnämns som en bristvara. Jag tänker precis tvärtom! Tid är det enda vi verkligen har, i alla fall så länge vi lever. Jag anser nämligen inte att man bör fokusera på tiden som vare sig problemet eller utmaningen egentligen, för den bara finns där generöst och demokratiskt hela livet. Tiden och vår egen unika tillgång på energi, är kanske de enda två grundläggande saker vi verkligen har att förfoga över.

    Nej, problemet är att vi idag, snarare än i brist på tid eller något annat viktigt, lever i en tid av överflöd på en massa oviktigt. Och mycket av allt detta träder fram i förklädnad av att vara viktigt, för att lura oss. Hela vår kultur är översköljd av budskap som får oss att tro att vi behöver än det ena än det andra, för att leva ett bra och rikt liv. Allt från smartphones, nya jeans, fettsugning och hårförlängning till utlandssemestrar, karriär och 837 vänner på Facebook.

    Allt detta och mycket mer tvingar oss att ständigt göra massa delvis oönskade val och bortval i våra liv. Så det är inte tiden det är fel på, utan hellre vårt fokus och vår egen inre kompass.

    filosoferar
    Annika

  2. richard skriver:

    Stephen Covey resonerar om tid som att det är något vi alla har lika mycket av snarare än som bristvara. Timemanagement är inte möjligt. Tiden har sin gång vare sig vi vill eller inte vill. Vi kan inte styra den. Det vi kan styra är våra egna val. Vad vi gör med tiden. Vanorna hjälper oss att definiera att det är vi som äger frågan att bestämma vad som är viktigt för oss och sedan exekvera runt det.Genom medvetna val väljer vi att lägga vår tid på det som betyder mest.
    Den största gåvan är livet. Den näst största gåvan är makten och möjligheten att välja vad vi ska göra med livet- Covey.
    Han har förändrat mitt liv. Jag är framgångsrik på ett sätt som jag uppskattar. Richard

  3. Jenny Eklund skriver:

    Ja tiden är kanske det som vi får kämpa mest med att omfamna och ta kommandot över i stället för kämpa emot…
    Att ha fokus på det som är Viktigt, och inte det som upplevs som Bråttom.

    Citatet om att den näst största gåvan är att välja vad vi ska göra med livet är stort och fint. En skrämmande makt ibland, men desto viktigare att ta på allvar…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.

Switch to our mobile site