Vissa tycks ha det sociala nätverkandet i blodet, andra känner sig mest förvirrade i nätverksdjungeln. Vad är poängen med alltihop? Nätverksproffsen ger sina bästa tips om hur du nätverkar med effekt.

Mycket av det vi gör idag handlar om att nätverka – både online och offline. Att odla kontakter på sociala medier som Facebook, Twitter, Linkedin eller Pinterest. Målmedvetna affärsmöten i BNI, bransch- eller yrkesorganisationer. Mingelarrangemang, walk and talk, mötesfrukostar eller att lunchaihop med okända. Att aktivt samla kontakter och bygga nätverk kan bli ett helt jobb i sig!

Ibland kan man till och med få uppfattningen att det mer hänger på antalet kontakter och deras uppfattning om dig, än det du egentligen åstadkommer…

Vad är hemligheten?

Kanske har du ett lika ambivalent förhållande till nätverkande som jag? Det känns spännande att interagera och diskutera med människor, särskilt om vi får utbyte av varandra. Samtidigt kan mingel utan mening och mål ge rysningar, tomt och förvirrat småprat är inte direkt det roligaste att ägna sig åt.

Men vad är hemligheten till ett framgångsrikt, kvalitativt och meningsfullt nätverkande? Hur kan man tänka och agera för att få ut det bästa av den världen? Jag passade på att intervjua fyra nätverksproffs för att få deras syn på vad som är viktigast när det gäller nätverk av olika slag. Läs mer om vad Jacqueline Kothbauer, Sophia Sundberg, Robert Winroth och Anna Åberg säger här nedanför.

Nätverka från scratch

Anna Åberg har jobbat med affärsnätverkande i många år, både som entreprenör och affärscoach. Hon vet också hur det är att börja om från noll, att snabbt bygga upp ett nätverk på ny ort. För några månader sedan lämnade Anna det mesta här i Sverige och testar ett liv som digital nomad på Malta.

Vad har du haft mest nytta av när det gäller nätverkande?
– Att skapa kontakter som leder till det jag vill. Då behöver jag först veta vad jag vill. Och sen lista ut: var finns dom människorna? Här på Malta har jag letat efter och hittat människor som kan hjälpa mig in i samhället, hitta en bostad och nya affärskontakter. Det är viktigt att vara tydlig med vad man vill från början. Annars kan det ta vägen var som helst.

Anna Åberg har hela tiden fokus på tydlighet och värdet av relationen, att kunna leverera.

– Det gäller åt båda hållen. Att jag kan leverera till dem vad de är intresserad av, så att det blir ett värde, och de kan leverera till mig ett värde. Här handlar det återigen om tydlighet, att fråga rakt ut: ”Vad kan jag göra för dig?” Folk tycker om när man ber om hjälp, så att de får vara duktiga och bli sedda. Jag måste vara lyhörd och lyssna in vad de vill ha, annars blir det ingen relation.

Nätverka kan också vara en att bli bjuden på middag med nya kontakter. Längst till höger: Anna Åberg.

Vad tror du är det vanligaste misstaget vid nätverkande?
– Att man är alldeles för självupptagen. Att det blir för mycket av ”se på mig, jag kan sälja det här, köp av mig”. Man glömmer bort att leverera till den person man är intresserad av. Det krävs jättemycket mod för att våga ta kontakt och ödmjukhet för att nätverka, att verkligen lyssna in andra människors behov.

– En annan fälla är att inte veta vad man vill. Att samla kontakter utan att veta vad du ska göra med dem. Ganska få vet vad de egentligen vill ha och kan leverera till andra. Mitt råd är att du börjar med att göra en strategi, och frågar dig vad som är kärnan i det du vill ha och kan ge.

– Det här blir extra tydligt vid mingel. Välj med omsorg var du vill mingla, så att du inte blir helt slut. Och var extremt tydlig. Det kan vara läskigt att ta initiativ på det viset, det är lättare att småprata om vädret. Men det kan också kosta mycket energi och pengar att gå in i konversationer och sammanhang som inte ger dig något.

Ser du någon skillnad på hur man nätverkar i olika länder?
– Absolut. I Sverige är det viktigast att få ett rykte om att vara en professionell, duktig person. Bakgrund och utbildning är inte så viktigt, och jag kan utan problem skicka ett mejl och fråga om att träffa en person jag inte känner. Här på Malta är det väldigt hierariskt och formellt, akademiska poäng är jätteviktigt, och jag behöver alltid bli rekommenderad och introducerad för att knyta nya kontakter – annars kommer jag ingenstans.

Vad är allra viktigast när det gäller att nätverka?
– Att vara genuin, kärleksfull att tycka om och verkligen se människor. Och tro på dig själv. Oavsett om du möter de absolut rikaste personerna eller elektrikern som fixar med sladdarna så är det människan bakom som är viktigast.

Anna Åberg sålde allt hon ägde för att kunna leva som digital nomad. Professionell coach och entreprenör med fokus på IT. Grundat 500thrills.com och onlinekurser.com. Bor just nu på Malta.

Jacqueline Kothbauer

Författare till boken Mediababe, 9 steg till spännande jobb och nya kunder, föreläsare och strategikonsult inom social media, driver kommunikationsbyrån Inclusion AB. Blogg: www.mediababe.se

1. Varför ska vi nätverka?

När vi handlar påverkas åtta av tio inköpsbeslut av familj, vänner, arbetskollegor, kändisar, grannar med flera. De är vårt nätverk. Människor vi känner, litar på och/eller får information om. De hjälper oss att göra rätt. På motsvarande sätt sker åtta av tio rekryteringar på rekommendation via nätverk. Det beror på att felrekryteringar är så besvärliga och kostsamma att hantera. Dagens rekryterare är ofta duktiga på att utnyttja social media för att bygga sina nätverk. Det ökar chansen att snabbt hitta rätt kandidat och minskar behovet av dyrbar annonsering.

För den som vill vända flödet – sluta jaga jobb eller nya kunder – är det A och O att nätverka. Det gör dig enkel att hitta, utvärdera och välja för rätt arbetsgivare eller kund.

2. Vilka är dina tre viktigaste tips för att nätverka på ett effektfullt sätt?

  • Vem är din målgrupp? Definiera vilka arbetsgivare, kunder, branschkollegor, journalister/bloggare och så vidare du vill bli upptäckt av
  • Var finns de? Alla har vi redan ett nätverk. Utgå från det, men se till att få in nytt fräscht blod. Tiderna förändras och dina drömmar med dem. Umgås inte bara med gamla studiekamrater och kollegor. Sök dig till nya sammanhang via nätverksträffar, Linkedingrupper eller genom att bjuda de nya grannarna på middag.
  • Varför träffas vi? Det går alldeles utmärkt att ha ett syfte med sitt umgänge. Vill du börja jobba inom telekombranschen, odla dina kontakter och satsa tid på att umgås med dem. Vill du öppna eget som frisör, var berätta om din satsning för alla du träffar. Du vet aldrig var du kan hitta en ny kund.

3. Ett nätverksminne:

”Jag försöker leva som jag lär och bor mer eller mindre på Facebook. Min bok Mediababe, 9 steg till spännande jobb och nya kunder handlar om att bygga ett personligt varumärke med hjälp av social media. Därför lägger jag mycket tid på att odla mitt kontaktnät på över 1200 kontakter. Häromdagen mejlade en av dem och frågade om vi kunde ses på riktigt. Han skulle till Stockholm på tjänsteresa.
Sagt och gjort. Det visade sig att han är marknadschef på ett bolag som behöver hjälp med sin satsning på social media. Dessutom tillverkar dem den hälsodryck som jag dricker varje morgon. Så jag fick både ett konsultuppdrag och erbjudande om att bli sponsrad med hälsoprodukter. Eftersom jag skriver mycket om mitt intresse för hälsa och träning passar det perfekt.
Vi hade aldrig träffats annars eftersom vi bor i olika delar av Sverige och arbetar i helt olika branscher. Men jag hittade hans blogg om smoothies och han hittade min Facebooksida. Och på den vägen är det.”

Robert Winroth

Proffsnätverkande politiker (Miljöpartiet), Landstingsråd i Västerbotten och aktiv i flera föreningar. Nätverkar dagligen både på webben och i mängder av möten.

1. Varför ska vi nätverka?

Förutom att det är ett måste om man älskar människor så skulle jag säga alla möjligheter, både personligen, karriärmässigt och inte minst kan det leda till något att något helt oväntat nytt skapas!

2. Vilka är dina tre viktigaste tips för att nätverka på ett effektfullt sätt?

  • Våga ta nya kontakter (inte bara de du känner eller är bekanta)!
  • Var inte rädd för att bli personlig, tvärtom!
  • Se till att den/de du nätverkar med också får ut något konkret av er relation!

3. Ett nätverksminne:

” Det var politikerveckan i Almedalen 2011. Jag trodde jag var duktig på nätverkande och mingel men fick verkligen lära mig att så inte var fallet. Jag trodde nog då att nätverkande handlade om att bara ta kontakt och utbyta visitkort med allt och alla.
Jag fick lära mig att det handlar om win-win, att båda parter måste få ut något av relationen, att ha en tanke på hur jag presenterar mig, vad jag vill få ut av kontakten, hur kontakten ska upprätthållas och att nätverkande ska ske professionellt. Ett bra nätverkande sker inte av en slump utan sker planerat och genomtänkt – för att båda ska få ut något vettigt.
Det var ett brutalt uppvaknande och mycket lärorikt att se nätverksproffs ”in action”.

Sophia Sundberg 

Nätverksproffs som föreläser och utbildar i Affärsnätverkande, Mingelteknik och i Twitter. Årets Affärsnätverkare 2009 i region Stockholm/Uppsala. Grundare till Affärsnätverket Walk and Talk som sedan starten 2010 finns på 29 orter i Sverige. Webb: ypsilon.nu

1. Varför ska vi nätverka?

För att få ett mer hållbart och långsiktigt företagande så behöver vi affärsnätverka och tänka mer långsiktigt när vi bygger upp, vårdar och underhåller våra relationer. Vi får då mer stabila företag tack vare att vi har många bra kontakter inom olika områden, yrken och branscher. Vi får en utveckling också som företagare när vi nätverkar med andra och därmed får inspiration och nya tankar och idéer. Den viktigaste effekten om man jobbar strategiskt och långsiktigt med affärsnätverkande är att man skapar sig fler affärsmöjligheter och helt enkelt ökar sin lönsamhet och sina möjligheter!

2. Vilka är dina tre viktigaste tips för att nätverka på ett effektfullt sätt?

  • Hjälp andra så kommer du själv att bli mer framgångrik!

Att ta sig tid att villkorslöst och utan krav hjälpa andra med kontakter och sprida information i sociala medier. Lagen om reciprocitet, lagen om tacksamhet, kickar in och man vill hjälpa den person tillbaka som man själv har fått hjälp av. Stefan Einhorn har också skrivit om detta i sin bok konsten att vara snäll; att det till och med är egoistiskt att hjälpa andra. Man tar hand om sig själv genom att hjälpa andra, just för att de kommer att vilja hjälpa dig tillbaka. Så ställ frågan till din affärskollega: Hur kan jag hjälpa dig?!

  • Var nyfiken!

Var nyfiken på människor du möter. Ställ många frågor, visa intresse! Kom ihåg att vi faktiskt har dubbelt så många öron som mun och om vi använder dessa i den proportion vi har de, så blir vi framgångsrika nätverkare. För genom att ställa frågor och genom att ta reda på vad som är en bra kontakt, försöka hitta sätt att koppla ihop den här personen med andra affärskontakter, så hittar du sätt att hjälpa till. När vi visar intresse så bygger och stärker vi också vårt varumärke.

  • Skippa förutfattade meningar om vem som är en bra kontakt!

Det finns så onödigt många förutfattade meningar hos människor, det är det absolut vanligaste jag möter när jag är runt och föreläser eller när jag håller i en Walk and Talk. Man har liksom redan innan bestämt sig för vem som är en bra kontakt och vem som inte är det och varför. Tänk större och mer långsiktigt att alla människor du möter är potentiellt en bra kontakt. Om inte för dig just idag, så kanske senare, eller kanske för en affärskollega till dig. Så kom ihåg att vårda ditt kontaktnät och följa upp dina nya kontakter!

3. Ett nätverksminne:

”I mitt fall handlar detta om mod och om att våga kliva ur min bekvämlighetszon en stund och se vad som händer. Jag var på en tillställning för flera år sedan där en av mina stora förebilder fanns på plats. Jag ville ju så gärna prata med honom lite för mig själv men förstod att det var säkert många som önskade det. Han sålde sin bok på plats och jag köpte den och ställde mig i kön för att få den signerad.
Jag var så nervös, hjärtat bankade, vad skulle jag nu säga?!
Så blev det min tur och jag bara öppnade upp mig inifrån hjärtat och ut väller hur mycket jag beundrar denna man och varför. Han stannade upp helt i det han gjorde, började le, lyssna och så sa: ”Tack! Vet du hur sällan jag får höra det?”
Va?! Denna man som säkert är en förebild för så många får sällan höra det?! Jag trodde knappt det var sant. Men han förklarade att ju mer framgångsrik han blev, desto färre komplimanger fick han. Människor trodde att han redan fick höra det så ofta. Så sorgligt!
Sen frågade han om han fick komma bort till mig sedan han signerat klart. Jag svävade som på små moln!
Efter det har jag blivit mycket bättre på att ge komplimanger (från hjärtat!) och verkligen låta människors om gör bra saker få höra det, oavsett vem de är och vad de gör. För så glada som människor blir när de får en innerligt menad komplimang, det smittar tillbaka på mig själv och så blir också jag ännu gladare.

Text: Jenny Eklund

Läs mer

Share →

6 Responses to Hemligheten med nätverkande

  1. Tamara Vuorinen skriver:

    En fantastisk artikel om nätverkande. Jag är med i en affärsnätverk BizmMkeBiz och fått värdefulla kontakter.
    Det så trevligt att äta lunch tillsamman med andra som har samma intressen – att bygga sitt nätverk och göra mer affärer. De fysiska nätverksträffar ger so mycket positiv energi och inte sällan nya idéer.

  2. Jenny Eklund skriver:

    Tack! Och vad härligt att du hittat ett sammanhang som ger dig så mycket! :)

  3. […] Härom veckan skrev jag en omfattande artikel till Mereffekt.nu om just nätverkande, där jag intervjuat fyra nätverksproffs om hur de ser på frågan. Läs hela artikeln här, om Hemligheten med nätverkande. […]

  4. […] ett bra rykte har vi möjlighet att få bättre jobb, göra viktiga affärer, få ett intressant nätverk och helt enkelt nå […]

  5. […] ett bra rykte har vi möjlighet att få bättre jobb, göra viktiga affärer, få ett intressant nätverk – och helt enkelt nå […]

  6. […] på gym ofta, att man har rätt kläder på sig, att man går ut och träffar människor för att networka. Men allt sådant kostar pengar och ibland kan det vara svårt att få hela kalaset att gå ihop. […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.

Switch to our mobile site