Ibland tycker man sig ha gjort allt man kan, man peppar sig, planerar, fokuserar, jobbar inåt – ändå blir det ingen förbättring. Kanske läge att byta fokus? Att rikta strålkastaren mot kroppen och låta huvudet få vila en stund?

Följande yogainspirerade andningsövning kommer från boken Femme Vital, skriven av amerikanska kraftkvinnan Peggy Dylan. I hennes bok – med tema fysisk och känslomässig vitalitet – visar sig det mest omfattande kapitlet handla om just andningen, som kraftkälla, för balans, för utrensning och kontakt både inåt och utåt.

Såhär instruerar hon andningsövningen:

– Sitt eller ligg bekvämt i en ställning där ryggen är rak men avslappnad. Sätt tungspetsen innanför överkäkens framtänder.
– Andas ut fullständigt genom munnen.
– Stäng munnen lätt. Andas in genom näsan medan du räknar till fyra.
– Håll andan dubbelt så länge som du andades in (räkna alltså till åtta).
– Andas ut ljudligt (om du inte sitter någonstans där folk kan börja undra!) genom munnen medan du räknar till åtta.
– Se till att hålla tungan kvar på sin plats hela tiden.
– När du upprepat cykeln några gånger fortsätter du med normal andning och undersöker hur det känns i kroppen.

Den här övningen är bra för att lindra spänningar och kan också hjälpa dig att somna. Nyckeln är att se till att utandningen är dubbelt så lång som inandningen. Hur fort du räknar spelar ingen roll – rytmen regleras av hur länge du kan hålla andan utan att det blir obehagligt.

Breathe away!

/Anna Åberg

Mer om Mindfulness

Fem enkla övningar i Mindfulness av instruktören Britta Lundqvist.

 

Tagged with →  
Share →

One Response to Kom ihåg att andas också

  1. […] Kom ihåg att andas också! […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.

Switch to our mobile site