Vi är ofta bra på att småklaga; framför allt på oss själva, men också på varandra. Men tänk om vi kunde berömma varandra mer i stället; ärligt och välmenat! Här kommer tips på hur man bäst ger beröm och kritik.

– Vi är duktiga på att säga till andra och oss själva när det gått mindre bra, men inte när det går jättebra. Det är otroligt viktigt i våra organisationer idag, säger Elaine Breske Hirscher, erfaren chef, projektledare och ledarskapsutbildare som jobbat med beröm och positiv förstärkning i 15 år.

Elaine har under åren kallats in i många olika sammanhang och arbetsgrupper där det börjat gnissla, ge dåliga resultat och funderingar om nedläggning. Hon har oftast lyckats vända trenden och orsaken är just feedback.

– Jag börjar alltid med att bekräfta, lyfta fram det som är positivt för att få igång ett tänk och ett fokus på det som är bra på en arbetsplats. Det är viktigt att skapa en positiv stämning, annars pratar alla bara om det som är skit och tråkigt. Om vi i stället fokusera på att göra det som är bra ännu bättre kommer vi längre.

Vill sprida beröm

Efter ett sådant uppdrag startade Elaine Breske Hirscher Facebooksidan Beröm, just för att delar med sig av sina tankar om hur viktigt det är hur vi bemöter varandra.

– Jag har blivit kritiserad ibland, för att jag berömmer mina medarbetare i projekt. En kund blev irriterad, han tyckte inte att medarbetarna var där för att må bra, utan för att jobba. Men alla medarbetare mår så mycket bättre när de får konstruktiv feedback, det gör stor skillnad för prestationen, arbetsmiljön och därmed också lönsamheten.

Äkta beröm

Det viktigaste är att vara äkta – med både ris och ros. Vi känner direkt om berömmet sker slentrianmässigt eller verkligen menat.

– Det handlar om att lyfta fram något som är utöver det vanliga, när man ansträngt sig för att göra några bra. Och vara tydlig med specifikt VAD man ger beröm för; det kan handla om alltifrån en väl utförd rapport till att man bidrar med trivsel i gruppen. För en del faller sig det här naturligt, men för det mesta ligger det inte riktigt i vår kultur och vårt sätt att vara att berömma på det viset.

Elaines fem tips om hur du berömmer:

1. Stick ut med ditt beröm. Ett handskrivet tackkort är exempelvis snabbt
fixat, gratis och mer värdefullt än e-post för mottagaren, som kanske sparar
kortet i åratal.

2. Ge berömmet så snart efter prestationen som möjligt – för bäst effekt.

3. Nämn inte vad som kunde ha varit bättre, eller vad nästa
prestation ska bli, utan håll dig till det positiva.

4. Varför inte bjuda in ett gäng människor för att fira en framgångsrik
medarbetare? Kolla dock innan så att personen inte är blyg.

5. Håll det enkelt och äkta. Mena allt du säger och krångla inte till det.

Beröm dig själv

Största utmaningen att förstås att berömma sig själv. Vi behöver lära oss att ta emot beröm för att kunna ge det på ett äkta sätt till andra.

– Ställ dig framför spegeln och tala högt om hur bra du är! Allt vi gör mindre bra behöver vi inte tala om för oss, det vet vi ju redan. Och träna dig på att säga tack när andra berömmer dig. Inga ursäkter, bortförklaringar eller rationaliseringar.

Om det känns riktigt ovant att berömma andra, så tipsar Elaine Breske Hirscher om att börja i en miljö där det inte känns pinsamt. Kanske med barnen, eller hunden, för att träna. Och sedan smyga in det lite här och där; till slut kommer det naturligt.

– När jag själv tränade på beröm kunde jag gå fram till främlingar som hade en fin schal eller snygg frisyr och berömma dem. Först tittade människor på mig som om jag var galen, men sen sprack det upp stora leenden, de blev jätteglada! Beröm kostar så lite och ger så mycket, tycker Elaine.

Beröm offentligt – kritik i enrum

Till skillnad från beröm som gärna ska ges högt och tydligt så många kan se, bör negativ kritik alltid tas i enrum. Ibland hörs rekommendationer att linda in negativ kritik i beröm, till exempel genom det klassiska ledarskapstipset att börja och avsluta svåra samtal med beröm, och komma med sina invändningar i mitten. Ett råd som Elaine bestämt förkastar.

– Den metoden är ju bara för att den som ska ge kritik inte ska känna sig taskig hela vägen. Men då har man ju glömt bort vad man sysslar med; tanken är ju att hjälpa personen utvecklas. Att blanda beröm och kritik tar udden av varandra och skapar bara förvirring, tycker Elaine.

Tumregeln är att vara ärlig och omtänksam i sitt uppsåt samt rak och tydlig – oavsett om det är något negativt eller positivt som ska sägas. Inga tillägg med om och men och kanske.

– Många upplever det är jobbigt att få kritik, men många tycker också det är skämmigt att få beröm. Det är viktigt att hålla skillnaden och göra det löpande. Men ju mer vi lyfter fram av det som är bra – desto mindre av det dåliga kommer fram!

Om vi får höra 9 bra saker och 1 dålig, så är det ändå oftast den dåliga som vi kommer ihåg. Varför är det så och vad kan vi göra åt det, tror du?
– Jag tror det handlar om beteende och arv. Det är lättare för oss att ta in det negativa, vi är våra egna värsta kritiker och om då någon annan säger något kritiskt hakar vi på direkt och tar det för sant. Ett effektivt sätt att göra något åt det är att arbeta aktivt med vår självkänsla. Träna dag ut och dag in resten av våra liv. När du accepterar att du är bra precis som du är då finns det inte mycket som kan rubba det.

FAKTA Elaine Breske Hirscher

Jobbar som: Ledare och utbildare.

Arbetsplats: Ny regionchef för Vectura. Har tidigare ofta varit chefsjobb inom byggbranschen.

Bor: i Nacka med två hundar

Finaste berömmet: Det jag är mest stolt över kom från en samarbetsparter som sa att ”du har civilkurage, det är starkt av dig som är tjej i den här mansdominerande branschen att ta strid för det du tycker är rätt”. Privat är det om jag får beröm för att jag är en bra familjemedlem.

Så hanterar jag kritik: Varenda gång någon kommer med en negativ tanke och kritik så försöker jag vända det till två stycken positiva tankar eller lärdomar. Och skilja mellan person och prestation.

Vision: Att vi ska bli ett vänligare samhälle. Om jag bara kan få en människa att bli vänligare mot sig själv och sin omgivning, då har jag lyckats, tycker jag!

Webb:
Elaines webbplats
Beröm på Facebook

Share →

2 Responses to Konsten att ge beröm och kritik

  1. emma skriver:

    Tankvärd artikel!

    Undrar dock över komplexiteten att berömma andra för deras prestation och att själv ta till sig beröm för sin egen prestation men vid kritik skilja mellan person och prestation? Självklart är det inte vidare konstruktivt att låta negativ kritik om kring en prestation påverka bilden av sig själv. Egenvärdet, människovärdet står orubbligt även vid misslyckad prestation. Men hur ska vi egentligen tänka kring egenvärdet när vi lyckas prestera bra? Är vi bättre människor för det?

    Lite funderingar som du gärna får svara på…

    /Emma

  2. Jenny Eklund skriver:

    Hej Emma!

    Vilken klok reflektion och fundering. Jag tänker som du – att det är självklart att egenvärdet är starkt även när vi ”misslyckas”. (även om jag personligen inte tror på misslyckanden, det är mer intressant att tänka på det som motgångar. Men det är kanske ordklyveri, och utanför ämnet)
    Och just goda prestationer kopplar vi människor ju till styrka, och vi coacher pratar särskilt ofta om att använda de positiva prestationerna som ett tecken på framgång (som i framgångsrik utveckling).
    Men det finns ju, precis som du skriver, en fara i det. Om vi är mer ”lyckade” när vi presterar bra innebär ju i förlängningen att vi i så fall också är mindre lyckade när vi presterar dåligt. Och så är det ju inte. Vi är inte bättre människor när vi lyckas.

    Men ändå känns det alltför ofta så.

    Så frågan är hur vi kan ta till oss beröm utan att koppla det alltför starkt till prestation och vidare till egenvärde? Hm… nu fick jag mycket att tänka på. Har du själv några tips Emma?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.

Switch to our mobile site