”I think reputation is really all you have in life, and that´s something you´ve got to fight to protect”, är ett klassigt citat från affärsmannen Richard Branson. Hur ser ditt professionella rykte ut, och hur kan du förbättra det?

Karin Sandin och Per Frykman, författarna till Ditt professionella rykte

Det är mänskligt att vilja framstå i så god dager som möjligt. Vi människor har alltid varit måna om att andra ska tycka bra om oss, vi vill bekräftade som personer och känna tillhörighet. I jobbet får det här ytterligare en aspekt – med ett bra rykte har vi möjlighet att få bättre jobb, göra viktiga affärer, få ett intressant nätverk – och helt enkelt nå längre.

För att få lite perspektiv och nya tips på ämnet har jag intervjuat Karin Sandin, som tillsammans med Per Frykman arbetar med att hjälpa människor kartlägga sitt personliga varumärke och rykte. De har också skrivit två böcker i ämnet, den senaste heter just Ditt professionella rykte. Karin Sandin anser att vi själva i hög grad kan styra över hur vi uppfattas.

– Ditt professionella rykte finns inte bara där av en slump utan det uppstår när du gör en handling och hur det uppfattas av din professionella omgivning. Här finns det en enorm kraft, för när du vet hur ditt professionella rykte ser ut så har du något att utgå ifrån. Ditt professionella rykte är färskvara så nu när du vet hur det ser ut idag så kan du själv styra hur du vill att det ska se ut om sex månader, ett år eller tre år. Vad vill du att man ska säga om dig då och vad behöver du förstärka och sluta göra?

Varför är det viktigt att ha ett bra rykte? 

– Ditt professionella rykte avgör din framgång på jobbet och det avgör vem man har förtroende för och lyssnar på. 90% av alla beslut om dig tas när du inte är närvarande men ditt professionella rykte är det. Vi litar idag inte på företag, utan på personerna i företaget, och det är de som skapar ett företags rykte. Att varje person i verksamheten har ett bra professionellt rykte är avgörande, anser Karin Sandin.

Spelar det egentligen någon roll vad andra tycker om en?

– Du uppstår alltid i betraktarens öga och det handlar inte bara om vad andra tycker utan om vetskapen vad andra tycker och hur det stämmer överens med vad du själv tycker. När du vet det då kan du bli dig själv ännu mer och kliva fram för att just du är unik och är du. Vi är otroligt dåliga på att se våra styrkor som andra ser dem men vi är experter på att veta våra svagheter. Det är också först när vi blir medvetna om hur vårt professionella rykte ser ut konkret som vi på ett effektivt sätt kan börja förstärka det vilket öppnar upp oändliga möjligheter.

Vilka är dina fem bästa och viktigaste tips för den som vill förbättra sitt professionella rykte?

– Jag tror egentligen inte på generella tips, för vi är unika och behöver olika saker i olika skeden i livet, men jag tror att vi kan vinna mycket på att tänka efter före, säger Karin Sandin och tipsar om:

1. När du lägger ut något på till exempel Facebook, fundera hur du vill att det ska uppfattas och om det stämmer överens. Tänk att du har en publik du skriker ut ditt budskap till. Använd den möjligheten väl.

2. Se till att må så bra som möjligt och gör ännu mer av det du är riktigt bra på och älskar att göra. Mår du bra så ger du till andra och det stärker ditt professionella rykte.

3. Tillsätt 10% mod i allt du gör så inspirerar du andra. Det förstärker ditt professionella rykte!

4. Jämför dig inte med andra utan var dig själv så mycket det går i alla lägen och känn efter i vilka sammanhang du trivs bäst. Förstärk dem och välj bort de andra.

5. Håll alltid vad du lovar och lova inte det du inte kan hålla.

Fakta om Ditt professionella rykte

Karin Sandin och Per Frykman jobbar med personliga varumärken, branding och Ditt professionella rykte. Tillsammans är de pionjärer i Sverige inom området och har utvecklat en rad praktiska verktyg. De har skrivit två böcker i ämnet, den senaste kom i oktober 2011. De har arbetat med företag som SAS, Volvo, HCL, konsultföretag och chefer i flera länder och har 22 samarbetspartners runt om i landet.

Karin och Per har lokaliserat sex nyckelfaktorer som skapar ditt professionella rykte. När de kartlägger så låter de 15 personer i din professionella omgivning svara på sju beskrivande öppna frågor om hur du upplevs när det gäller  sin expertis, passion, ambition, inspiration, entreprenörstänk, trovärdighet. Sen får man själv också svara på samma frågor. De sammanställer sedan personens professionella rykte och återkopplar individuellt.

Webb: http://duettvarumarke.nu

Blogg: http://dittprofessionellarykte.wordpress.com

Läs också

 

Tagged with →  
Share →

One Response to Så kan du bättra på ditt professionella rykte

  1. […] Så kan du bättra på ditt professionella rykte ”Var en glad och positiv härmapa” By Jenny Eklund On 25 april, 2012 · Add […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.

Switch to our mobile site