Presentationer, webbkommunikation, affärsmöten, mejl eller mingel: här är de viktigaste ingredienserna för nå ut med ditt budskap och bli intressant att lyssna till.

Du vet hur det kan vara. På personaldagar, konferenser och företagspresentationer är det ibland mer regel än undantag att åhörarna är uttråkade eller inte orkar hänga med i hälften av presentatörens resonemang. Och vem har inte genomlidit oändligt trista PowerPoint-presentationer, rapporter eller nyhetsbrev, fyllda av trista texter eller diagram?

Även korta möten eller mejlkonversationer kan vara en källa till frustration. Hur ska man få fram det man vill säga på ett intresseväckande sätt? För att inte tala om hisstal, pitcher och mingel; går det att få något vettigt sagt på bara några sekunder?

Det finns så många fallgropar och hinder för en effektiv kommunikation. Men det går att nå fram i informationsbruset och väcka intresse på ett kärnfullt sätt. Här kommer en enkel checklista för presentationer som kan hjälpa dig kommunicera så att du verkligen når fram med det du vill ha sagt.

11 saker du inte bör glömma när du vill nå fram med ett budskap

1. Var sann och äkta.
Mena det du säger eller säg det inte alls. Våga vara personlig.

2. Hitta kärnan. Träna på att säga det kort. (”Vad är grejen?”)
Sammanfatta ditt budskap på en till tre meningar. Vad är ”grejen” med det du vill säga? Bygg sen utifrån detta skelett; om du har 5 min, 20 min, 1 timme eller 3 timmar på dig (eller motsvarande i text). Din presentation ska bygga på en kärnfull grund, som sedan får nya byggstenar. Det gör också att du lätt kan vara flexibel och ta bort delar om tiden blir knapp. Allt viktigt ska dock kunna sägas på 20 minuter, mer än så orkar egentligen ingen lyssna.

3. Ta fram tre huvudpoänger i ditt budskap.
Sammanfatta dina huvudpoänger i både början och slutet.

4. Vem är målgruppen?
Anpassa ditt budskap efter vem du talar till. Byt ut ordval och exempel beroende på sammanhang.

5. Glöm inte att berätta ditt ”varför”.
Ditt syfte, varför ni gör detta, behöver läsaren, publiken eller samtalspartnern få veta för att kunna bli engagerade.

6. Simplify, simplify, simplify.
Allt går att säga enklare och mer kärnfullt.

7. Början, mitten och slut.
En berättelse har alltid en början, en mitt och ett slut. Låter mer självklart än det praktiseras.

8. Utgå ifrån effekten eller visionen.
Vad blir resultatet, effekten, av det du berättar om? Måla upp en stark vision! (Och jämför den gärna med det problematiska nuläget)

9. Vilka invändningar kan finnas?
Förekom och svara på dem innan de ställs. Det ökar din trovärdighet.

10. Du pratar eller skriver till människor.
Använd konkreta ord som ”du”, ”ni” och ”jag” – inte det abstrakta ”man”. Ställ frågor, håll en dialog.

11. Tycker du själv att det du säger är intressant?
Handen på hjärtat, skulle du gärna lyssna till/läsa ditt eget budskap, till exempel på en lunchrast? Om svaret är nej, gör om och gör det mer intressant.

Jenny Eklund är kommunikationskonsult, coach och fd journalist som hållit mängder av workshops och utbildningar i presentationskonst och corporate storytelling och håller med Nancy Duarte om att bra presentationer har möjligheten att förändra världen. Läs mer om utbildningarna här.

Share →

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.

Switch to our mobile site